Er noget gået galt?
Hvis alt ikke er, som det skal være
Ofte tænker man som kunde ikke over hverdagens forsyning:
- Der er vand, når de drejer på hanen
- Du kan skylle ud i toilettet
- Der er varme i radiatoren
- Du sætter dine beholdere frem, og dit affald bliver hentet
Hverdagens usynlighed er vi stolte af, for det er tegn på, at vi leverer, hvad vi skal, og at det fungerer.
Men det hænder, at noget ikke er som det plejer, og det kan frustrere.
I mange tilfælde vil der være tale om planlagte afbrydelser, som er varslet og estimeret via vores driftside eller sms-service. Der kan dog være andre forklaringer. og dem har vi samlet nedenfor.
Sprængte vandrør eller damp op ad jorden
Du skal straks kontakte vores vagttelefon, hvis du opdager sprængte vandrør, hvor vandet fosser op ad jorden, eller det pludselig damper steder, hvor det ikke skal dampe.
Vagttelefonen er døgnbemandet og nås på 70 20 20 66
Vagtordning på spildevand
Du kan altid kontakte på vores hovedtelefonnummer 70 20 20 66, som er døgnbemandet. Vi hjælper med at vurdere, om det er vores ansvar at løse opgaven, eller om du selv skal håndtere den.
OBS! Der gives ikke refusion på en eventuel faktura, hvis du uden om Fors rekvirerer hjælp fra en entreprenør som fx en slamsuger.
Vand og varme
- Vi varsler via vores driftsside og beredskabsservice, når vi foretager reparationer og lukker for forsyningen.
Hvis du ikke er blevet varslet, kan det skyldes:
- At du bor i etageejendom og derfor skal have fat i viceværten eller ejendomskontoret. Det kan være dem, der har lukket midlertidigt for vandet og/eller varmen.
- At du får vand eller varme fra et privat vand- eller varmeværk.
- At du faktisk har varme, men at problemet skyldes din radiator, termostat eller lignende, og at du skal kontakte en VVS'er.
Nyttige links til situationen
Affald i Holbæk Kommune
- I perioder med nedbørstunge vejrforhold kan det ske, at vi ikke har mulighed for at tømme dine affaldsbeholdere.
- Vi er ikke herre over vejret, men gør, hvad vi kan, for at afhjælpe problemet, og du er velkommen til at kontakte os.
- Udfordrer vejret, vil vi ofte give besked om alternative tidspunkter for afhentningen af dit affald i vores affaldsapp Mit Afflad.
- I affaldsappen kan du bl.a. også finde en sorteringsguide, sende beskeder til os, få et sagsoverblik m.m.
Nyttige links til situationen
Spildevand
- Er der problemer med spildevand, kan det være en kloak, der er stoppet eller brudt sammen på grund af træers rødder, rotter eller ekstraordinært meget vand.
- Kontakt os på vores hovedtelefonnummer 70 20 20 66, som er døgnbemandet. Vi hjælper med at vurdere, om det er vores ansvar at løse opgaven, eller om du selv skal håndtere den.
- Kloakken kan også være årsag til vand i kælder. Orientér dig evt. i vores folder "Vand i kælder".
- OBS! Der gives ikke refusion på en eventuel faktura, hvis du uden om Fors rekvirerer hjælp fra en entreprenør som fx en slamsuger.
Hvad du selv kan gøre
- Led aldrig regnvand fra oversvømmede græsplæner eller lignende over i kloakken eller spildevandsbrønden. Det er kloakledningerne ikke dimensioneret til, og du flytter blot problemet fra ét sted til et andet.
- Du kan selv gøre meget for at mindske risikoen for kloakproblemer ved ikke at skylle andet en afføring, tis og toiletpapir ud i toilettet.
- Vådservietter, hår, vatpinde, bind, papirservietter m.m. er bandlyst, da materialerne klumper sammen og stopper pumperne i kloaksystemet.
- Hvis du oplever tegn på en tilstoppet kloak, skal du starte med at tjekke din egen skelbrønd. Klik her for at finde mere information om, hvordan du håndterer situationen.
Guide til forsikringsanmeldelse af forsyningsskade
For det meste fungerer din forsyning af vand og bortledning af spildevand upåklageligt. Men i sjældne tilfælde kan skaden ske. Kloakken stopper til, og der kommer kloakvand op gennem toilettet eller gennem risten i en kælder eller et brønddæksel på din grund.
Det kan også være, at det drypper med vand fra din vandmåler eller en utæt samling, som kan give vandskade på dit skab eller gulv.
Spørgsmålet er nu, hvilket forsikringsselskab, der skal dække en eventuel skade? Dit eget eller vores.
Anmeld først skaden til dit eget forsikringsselskab. Det er altid første trin. Din egen forsikring vil givetvis have en holdning til, om der skal sendes krav til os.
Dit skriftlige krav om erstatning skal indeholde følgende oplysninger:
- Hvornår kontaktede du Fors A/S? (Dato og klokkeslæt)
- Hvornår er skaden sket eller opdaget? (Dato og klokkeslæt)
- Hvordan er skaden opstået? (Beskriv hvad der er sket)
- Størrelsen af det økonomiske krav
(Udgifter til reparation, nykøb eller andet) - Dokumentation for skaden og dens økonomiske udgift
(Fx fotos, tilbud fra håndværkere og lignende) - Har du husket at anmelde til eget forsikringsselskab?
(Oplys os hvilket selskab, du bruger)
Du kan sende kravet til os på følgende måde:
E-mail
Sender du et krav som e-mail, så send det til: fors@fors.dk
Skriv ”Forsikringssag” i emnefeltet.
Brev
Sender du dit krav som brev, så send det til:
Fors A/S
Betonvej 12
4000 Roskilde
Skriv ”Forsikringssag” på konvolutten.
Når vi har modtaget dit krav, anmelder vi det til vores forsikringsselskab, som herefter overtager behandlingen sammen med dit eget forsikringsselskab.
Derfor er det også vigtigt, at du husker at anmelde skaden hos dit eget forsikringsselskab først.
Har du brug for hjælp?
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis der er noget, der ikke er, som det skal være.
Er det akut, skal du kontakte os på telefon 7020 2066. Telefonen er døgnbemandet.